Historiikit

Kuka sinä olet? Mikä on yrityksesi tarina?

Kun ihminen tulee keski-ikään, viimeistään silloin omat juuret alkavat kiinnostaa. Lapset on kasvatettu, työura on vakiintunut, joten on aikaa miettiä: kuka minä olen? Mistä minä tulen, miksi olen juuri tällainen kuin olen?

Se on yksi ihmisen perustarpeista: kuulua johonkin, sillä tarvitsemme muita myös oman identiteetin luomiseen. Me haluamme heimoutua. Facebook on täynnä mitä erilaisimpia ryhmiä siirtokarjalaisten jälkipolvista savustamisen harrastajiin.

Harva meistä asuu enää isiensä mailla, vaan muutamme työn perässä paikasta toiseen. Se tekee meistä tavallaan juurettomia, ja se ajaa hakemaan juuret muuta kautta.

Kulkekaapa vaikka antiikkimessuilla ja kuunnelkaa mitä ihmiset puhuvat. ”Tuollainen lamppu oli mummolassa maalla, ostetaan se.” Mummo on kuollut jo ajat sitten, ja hänen kotitilansa on myyty ja purettu kesämökin tieltä. Mutta mummolan lamppu vie lapsuuden maisemaan ja tunnelmaan. Mummon luokse. Juurille.

Paras tapa omien juurien etsimiseen ja oman identiteetin vahvistamiseen on tutustuminen omiin esi-isiinsä. Siksi minäkuvan luominen ulottuu nykyisistä läheisistämme myös sukupolvien taakse. Katsomme melkein sata vuotta vanhaa valokuvaa isovanhemmistamme, joista löydämme jo ulkonäönkin puolesta samoja piirteitä kuin itsestämme. Mutta millainen tuo isovanhempi oli luonteeltaan? Mitä häneltä olen perinyt?

Veijo Hukkanen, yrittäjä, toimitusjohtaja, kalatalousneuvos
Kalaneuvos Oy (ent. V. Hukkanen Oy​)​:

”Olen tuntenut Teemun  1990-luvun alusta saakka, jolloin hän oli Satakunnan Kansassa ja teki hyviä juttuja myös Kauppalehti Optioon. Siksi Teemu oli luonteva valinta perheyritykseni historiikin kirjoittajaksi. Suosittelen Teemua lämpimästi.”

Kirjan kirjoittaminen on joukkuepeliä

Olen kirjoittanut kahdeksan perheyrityksen historiikin, ja joka ikisen asiakkaan yksi motiivi panna tarinansa kansien väliin on ollut tämä: lähettää viesti, eräänlainen ”kirje” niille sukupolville, jotka eivät ole vielä edes syntyneet. Jotta he tietäisivät, mistä he tulevat ja ymmärtäisivät paremmin, keitä he ovat.

Ihan oma syynsä on puhtaan bisnes- ja mentorihenkinen: minä tein tällaisia virheitä yrityksessäni, älä sinä vain lankea samaan.

Yrityshistoriikki ei ole koskaan vain yrityksen tarina. Se on myös ihmisten tarina. Siinä kerrotaan perustajista ja heidän työnsä jatkajista kaunistelematta, mutta kunnioittaen. Hyvine ja huonoine puolineen, kaikkine särmineen. Ihminen kun puhuu itsestään usein sellaisena kuin haluaisi olla, ei sellaisena kuin on.